wtorek, 27 stycznia 2015

Aparat Ortodątyczny

Dzisiaj mija rok odkąd założyłam Aparat! :D
Jak sama data wskazuje, aparat miałam zakładany 27.01.2014. Opowiem Wam o tym co sama chciałam wiedzieć przed założeniem aparatu.

Jaki mam/miałam aparat?
Zaczynałam od 2 aparatów (oczywiście wszystkie były stałe), były to:
Has- to aparat na podniebieniu który musi rozszerzyć szczękę, ja musiałam mieć rozszerzaną o 1cm i trwało to 7-8 miesięcy. Ten 1cm oznaczał ogromną szparę między zębami. Nie ma co ukrywać że nie był wygodny i pierwsze 3 miesiące były ciężkie do zniesienia, na szczęście mało ludzi musi mieć ten aparat.
Aparat ortodontyczny (dół)- go zakładałam w ten sam dzień co Hasa. Ten aparat po prostu prostuje zęby i nosi się go około 2 lat ale czasem uda się nawet w rok.
Aparat ortodontyczny (góra)-go zakładałam w wrześniu w ten sam dzień co ściągali mi Has. Powiem tyle... to był piękny dzień :)

Expander- podobny aparat do Hasa ale trochę mniej plastik. Go założyłam tydzień po zwykłym aparacie. Tego aparatu raczej też nie będę sobie chwalić...I go zdejmują mi za około miesiąc czyli razem będę go miała około 5 miesięcy.
Jakie są koszty?
Tego nie mogę dokładnie określi bo u każdego ortodonty jest inaczej ale zazwyczaj są mnie więcej takie ceny:
Wizyta- 70zł
Wizyta z zmianą drutu (chyba raz na pół roku)- 130/150zł
Aparat ortodontyczny góra 1700zł i dół tyle samo.
Has- 800zł
Expander- 700zł
..i chyba to wszystko. Nie ukrywajmy że ceny są bardzo wysokie.

Czy boli zakładanie aparatu?Przed założeniem aparatu bałam się że to będzie bolało, a teraz się z tego śmieję. Aparat jest przyklejany na taki specjalny klej dlatego nawet nie ma szans żeby bolało was zakładanie aparatu.

Jakie mogą być problemy w trakcie noszenia aparatu?

Może odpaść zamek, w takie sytuacji go nie wyrzucajcie bo będziecie musieli zapłacić za nowy.
Drut może być za długi, zdarzało mi się to często ale nie było jakoś strasznie źle, jednak miesiąc temu kiedy nie było mojej ortodontki tylko zastępca, powiedziała mi że ma tak być, a potem bardzo mnie to bolało.
No i ewentualnie mogą po wizycie boleć zęby trochę, nie jest to jakiś problem ale zazwyczaj 1 dzień bolą.

Jak powinno się dbać o aparat?
Oczywiście myc zęby przynajmniej te 2 rady dziennie. Powinno się myć je 3 razy jednak nie wszyscy się do tego stosują. Dobrze jest je myć szczoteczką elektryczną. Powinniśmy też mieć do aparatu takie malutkie szczoteczki bo między drutem często plącze się jedzenie.
Ważne są też ciągniki, są to takie gumeczki które zakłada się po to żeby zęby po zdjęciu aparatu stykały się prosto gór z dołem.

Czego nie można jeść?
Gumy, orzeszki, żelki, popcorn, owoce pestkowe (albo przynajmniej uważać) , pestki np.dyni, Batony tupu mars, snickers, gazowane napoje typu cola. Herbata i Buraki i inne tego typu produkty przebarwiają aparat ale można je jeść i pić.

Czy jestem zadowolona?Oczywiście że jestem zadowolona, opłacało się wydać tyle pieniędzy, po pół roku zęby były już w naprawdę świetnym stanie a teraz to jest już nie do opisania. W tych czasach dużo ludzi ma aparat bo chcemy bardziej dbać o siebie i to jest właśnie fajne. Zdecydowanie mogę polecić wszystkim aparat stały!

Mam nadzieję że Was zachęciłam trochę do aparatu :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz